معلمان ابتدایی
تجارب معلمی و رفع اشکالات والدین 
قالب وبلاگ
                                                                        

قسمتي ازبرنامه شادی در خانواده

(با رعایت برنامه های زیر شادی در خانواده و محیط کار را افزایش دهید )

1.   احساسات  ناگفته ، تنفرات کینه های خود را  مؤدبانه برای فردی که از او ناراحتیم بیان کنیم به صورت:  الف)کلامی       ب ) نوشتاری     ج )از طریق فرد دیگر مثل مشاور

2.      بینش خود را در مورد مؤقعیت های آینده مشخص کنیم و بهترین آن رابرگزینیم .

موقعیت هایی چون :الف )بدبین بودن     ب ) واقع بین بودن    ج ) خوش بین بودن  

3.      از خود بپرسیم :الف) در حال حاضر چه کسانی اطراف من هستند

                                    ب )این افراد چه ویژگی های خوب ومثبتی دارند .

                                      ج )محل زندگیمان چه ویژگی های مثبتی دارد .

                                       د)خود من چه ویژگی های مثبتی دارم .

4. آینده را خوش بینانه بنگریم. لزومی ندارد وقتی هنوز درباره آینده اطلاعی نداریم تصویر بد و ناراحت کننده ای از آینده ترسیم کنیم .

5.  فعال باشیم :  الف )فعالیت عمومی: فعالیت های روزمره 

                       ب  )فعالیت های اختصاصی : ورزش ، پیاده روی ، دوچرخه سواری ، شام بیرون از منزل

6. زندگی ماشینی را کنار بگذاریم و ارتباطات اجتماعی را افزایش دهیم .آیا از خود پرسیده اید:((چه مدت است پدر ومادر خود راندیده ام))؟

{ اجزای شادی چهار دسته هستند :الف)احساسات خوشی و سلامتی (تقویت کنیم )

                                                           ب ) رضایت از زندگی   (تقویت کنیم )

                                                            ج )نداشتن اضطراب  

                                                            د )نداشتن افسردگی 

اول بدانیم خودمان چقدر شادیم. فرمول شادی ( احساسات ناخوشایند   -  احساسات خوشایند =   شادی)

سپس بدانیم دیگران چقدر شادند با توجه به حالات چهره حرکات چشم ها، لحن صدا، خنده های واقعی - باتوجه به مطالبی که فرد در مورد احساسات خود بیان می کند مثل :پاسخی که دربرابر(( چه طوری؟)) ،می دهد.منظور پاسخ های منفی توجه به گفتار افراد که بدبینانه صحبت می کنند یا خوش بینانه }

7. برقراری با یکی از افراد خانواده  یا دوستان به طوری که بتوانیم موضوعاتی که روح مارا به خود مشغول می کند را با او در میان بگذاریم پس لازم است فرد مزبور مورد اعتماد باشد .

8. در زندگی تنوع طلب و خلاق باشیم .

9. خاطرات خوب گذشته را مرور کنیم :           الف )خاطرات خوب گذشته

                                                        ب  )خاطرات بد ،گناه ها ، افسردگی ها

                                                        ج  )خاطرات آینده ،عدم موفقیت در آینده

 

 

 

10. افکار شادی آور را پرورش دهیم :              الف )افکار وسواس (نکند فلانی بمیرد ، نکند من موفق نشوم )

                                                            ب  )افکار زاید       (چرا من را دعوت نکردند ، چرا ...   

                                                             ج ) افکار شادی زا (آیا می توانم دکوراسیون اتاق را به شیوه دیگری تغییر دهم ،آیا میتوانم فرزندم را به شیوه دیگری از خواب بیدار کنم ، چگونه میتوانم محبت را...)

11. کم کردن توقعات :  میزان انتظار از زندگی خود و دیگران را مشخص کنیم اگر برای کسی کاری میکنیم نیئت اصلی ان این سه مورد باشد . (برای رضای خدا . برای وجدان اخلاقی . برای خودمان )

12. خود باشیم برای خودمان نه برای دیگران (چشم همچشمی ، تعارف زیاد و عدم جرأت نه گفتن را از خود دور کنیم )

13.کارهایمان با برنامه باشد تا از سردرگمی تلنبار شدن کارها جلوگیری شود .

14.سعی کنیم در زمان حال زندگی کنیم :

               از دی که گذشت هیچ از او یاد مکن              فردا که نیامده است فریاد مکن

سعی کنیم جسم وروحمان در یک زمان باشد (درحالی که غذا می خوریم به فکر کار و مسائل دیگر آینده نباشیم)

15- به شادی در زندگی اهمیت دهیم خود را درگیر کار پیش از حد و طاقت فرسا نکنیم  قبول داشته باشیم شادی بدست آمدنی است .

 

عوامل تأثیر گذار بر شادی :  ثروت   :رابطه کمی با شادی دارد فقط تا حدی است که نیازهای اساسی تأ مین شود.

                                   تحصیلات : به دلیل تأثیر گذاری بر وضعیت اقتصادی و ارزش اجتماعی مهم است .

                                  اوقات فراغت : تا اندازه ای تأثیر داردو گاهی اثر عکس ایجاد می کند .

                                  کار   : شادی را افزایش می دهد

                           شخصیت مناسب ، همسر خوب ، ایمان قوی ، متأهل بودن :شادی را افزایش می دهند .

 

فواید شادی   : 1- خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می دهد.

                   2-خطر ابتلاء به آنفلانزا را :کاهش می دهد (چون سیستم ایمنی بدن را قوی میکند .تنفس راحت تر می گردد.

                   3-رضایت از زندگی را افزایش می دهد .

                   4- عملکرد شغلی و تحصیلی را بهبود می بخشد.

                   5- اعتماد به نفس را افزایش می دهد .
[ یکشنبه سوم آبان 1388 ] [ 9:31 ] [ ش.ح.ب ] [ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

با سلام اینجانب شهناز حاجی بحری آموزگار پایه سوم ابتدایی با 19سال سابقه ی معلمی دارای مدرک لیسانس آموزش ابتدای و نیز سر گروه پایه سوم ابتدایی شهرستان و حومه می باشم . شما ولی محترم یا همکاران گرامی هر گونه سوال یا اشکال درسی داشته باشید به قسمت نظرات مراجعه کنید و سوال خود را مطرح نماید تا اینجانب در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهم .
امکانات وب

تبادل لینک

فروش بک لینک